Blogeři a spolupráce s e-shopy

22. dubna 2012 v 11:14 | xoxo |  life
Zatímco v cizině je to běžnou praxí, do Česka se to dostává pomalu. Řeč je o tom, že módní blogeři a blogerky sestávají rovnocennými partnery pro nejrůznější PR a mediální agentury. Jejich úkolem je propagovat zájmy svého klienta, v tomto případě nějakého módního domu či značky. Módní blogy jsou na tohle super - čte je okruh lidí s úzkým zájmem, jsou stále aktuální, mají (většinou) jednoho vydavatele, kterému čtenáři na rozdíl od klasických módních magazínů mnohem více věří.
Coby autor blogu můžete ze spolupráce s PR agenturou jen profitovat - dostáváte nejnovější tiskové zprávy a informace, jste zváni na různé novinářské akce, můžete se snadno dostat k produktům jejich klienta, dostáváte vzorky… Na druhou stranu od vás za tyto "pozornosti" agentura očekává výstupy, které budou nějakým způsobem (neříkám, že pouze pozitivně) informovat o jejich klientovi. A právě tohle je něco, s čím spousta (zvláště těch začínajících) blogerů neumí pracovat a hrozně snadno se za jednu rtěnku či vzorek parfému stanou jen prodlouženou rukou PR oddělení té či oné značky. A to je cesta do záhuby pro každé médium.
V první řadě byste si měli uvědomit, pro koho blog píšete a čí zájmy hájíte. Nejsou to PR agentury ani módní značky. Jsou to vaši čtenáři. A těm dříve či později dojde, že všechny ty vyvoněné recenze a reportáže z akcí značky XYZ píšete jen proto, že s nimi chcete být zadobře, protože chcete jejich podporu. V konečném důsledku čtenáře ztratíte a logicky tím nebudete zajímaví ani pro danou značku. (A nemusí to být měsíc, ale třeba půl roku.) Neříkám, že byste měli psát objektivní nezaujaté články (což u blogu ani dost dobře nejde) a pro vyváženost dávat prostor všem možným i nemožným značkám, jen si zkuste vzpomenout na to, proč jste blog začali psát a koho jím chcete oslovovat!
(Bohužel, ze stylu komunikace některých domácích agentur mám pocit, že autory a autorky módních blogů berou jako "mladý nány, co za vzorek parfému budou našeho klioše vynášet do nebes" a že agentury jsou tu pro nás a že tím, že nám něco pošlou, nám vlastně dělají obrovskou službu, za kterou bychom je měli nosit na rukou.)
Možná je teď ten správný čas nastavit nějaká pravidla pro bloggery a PR agentury. Tady jsou.

  • Při prvním kontaktu s PR agenturou / manažerem se pořádně představte - dodejte informace o sobě, o svém blogu a nezapomeňte na veškeré kontaktní údaje (telefon, adresa).
  • Sledujte data týkající se vašeho blogu a osvojte si základní názvosloví jako jsou unikátní návštěvníci, shlédnutí, odběratelé a další. Poznejte vašeho čtenáře a nebojte se o tyto údaje podělit s danou agenturou.
  • Předtím, než požádáte o nějaké vzorky, zeptejte se, zda vás mají ve své databázi módních blogů a médií, aby vám nic neuniklo. Projevte svůj skutečný zájem o danou značku.
  • Zdvořile a včas odpovídejte na všechny PR e-maily, i když vás jejich obsah nijak neosloví.
  • Vždycky se vyjádřete k pozvání na akce, i když se na ně nemůžete dostavit.
  • Při zaslání produktů a vzorků se vždy domluvte, jaký bude výstup a v jakém čase jej zpracujete.
  • Pokud se rozhodnete nepsat o produktu, o který jste sami projevili zájem, vždy jej vraťě v původním stavu zpět.
  • Jakmile máte článek o daném produktu napsaný, nezapomeňte na něj poslat odkaz člověku, který vám dodal podklady pro jeho napsání.
  • Nikdy se nenechte tlačit do psaní pozitivně vyznívajících článků a recenzí.
  • Nikdy se nenechte tlačit do stažení negativně vyznívajícího článku či recenze.
  • Pokud už píšete o nějakém produktu či značce negativně, přemýšlejte nad použitými slovy. Určitě se nebojte napsat svůj názor, ať je jakýkoliv, protože vaši čtenáři to ocení. Nikdy neodsuzujte, i když píšete v negativním duchu. Předtím, než článek vydáte, zkuste popřemýšlet, jak chcete, aby ho vnímali čtenáři. A nezapomínejte na to, že si ho přečte i někdo z agentury…
  • Uvědomte si, že ne na všechny akce dané značky se coby blogeři dostanete a stejně tak vám nepřijdou všechny vzorky, o které budete mít zájem. Pracujte poctivě na svém blogu a časem se vám to určitě vrátí.
  • Vždy se chovejte k lidem z PR agentur a manažerům daných značek s respektem, ať si o nich myslíte cokoliv.

  • Nastavte jednotná pravidla pro všechny blogery. Pokud požadujete údaje o návštěvnosti, chtějte data z jednoho nástroje (např. Google Analytics). Porovnávat návštěvnost dvou blogů na základě dvou různých zdrojů dat je míchání jablek s hruškami.
  • Osvojte si základní názvosloví jako jsou unikátní návštěvníci, shlédnutí, odběratelé a další, abyste se s blogery domluvili.
  • Vytvořte na webu stránku (či sepište dokument), kde budou popsány základní principy a vaše představa o spolupráci s módními blogery, a ten mu na začátku pošlete.
  • Předtím, než nějakého blogera oslovíte, věnujte čas jeho blogu a zjistěte, o čem vůbec píše. Popřemýšlejte, při propagaci jakých značek a produktů byste mohli spolupracovat.
  • Zjistěte si jméno daného blogera a používejte jej. Oslovením "vážení novináři" příliš nezabodujete a nevytvoříte vztah.
  • Je to, co posíláte blogerovi, skutečně zajímavé a publikovatelné? Zaslání tiskové zprávy o tom, že by měl svým čtenářům sdělit, že by měli lajkovat Facebook stránku vašeho klienta (a popisovat, že je to "super" příležitost) opravdu není to, o co by stál. Ani to není příležitost. Ani to není super.
  • Zvažte požadavek na stažení článku s negativním vyzněním. Když něco takového vyjde v časopise či v televizi, taky s tím nic nenaděláte, ne? Pokud jste zklamáni z úhlu pohledu, jakým byl článek napsán, kontaktujte blogera a zjistěte, co můžete udělat, aby se to příště neopakovalo. Třeba jen dostal špatný vzorek, třeba tisková zpráva slibovala něco, co produkt nakonec nesplnil…
  • Pokud chcete vrátit produkt, který si bloger nevyžádal, mělo by to být na vaše náklady.
  • Nezapomeňte na to, že nikdy nevíte, který bloger se může proslavit a mít mnohonásobně více čtenářů než ti ostatní. Často na to stačí jen jeden odkaz z velkého a respektovaného webu.
  • Poděkujte blogerovi za jakýkoliv článek či zmínku o produktu vašeho klienta. Takový e-mail odešlete za méně jak 30 sekund.
  • Chovejte se k blogerům tak, jak chcete, aby se oni chovali k vám: s respektem.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 chametz | Web | 20. června 2015 v 10:15 | Reagovat

smart půjčka kalkulačka ???

2 sidhe | Web | 8. září 2016 v 7:13 | Reagovat

nejlepší pujcka ;-)

3 Scheherazade | Web | 28. září 2016 v 4:48 | Reagovat

bankovní půjčka bez poplatků [:tired:]

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama